Odchod majstrov sveta z F1 a príchod miliardárskych synov

Publikované 31.12.2016 18:35
Image Odchod majstrov sveta z F1 a príchod miliardárskych synov

BRATISLAVA (jnt) - V nedávno ukončenej sezóne F1 sme boli svedkami množstva zaujímavých manévrov a spektakulárnych kolízií, pričom sme neboli ukrátení ani o množstvo zákulisných informácií, ktoré v rôznej miere uvoľňovali samotné tímy alebo jazdci, aby sa vyvarovali nepríjemných, špekulatívnych otázok novinárskej obce. Spravodajstvo z kolotoča F1 sa v prvej polovici nieslo „na vlne“ Rosbergovho skvelého vstupu do sezóny, keď vyhral štyri preteky v rade a o zvyšok hlavných správ sa postaral jeho tímový kolega, Lewis Hamilton, ktorý ho chcel za každú cenu poraziť – ten pre zmenu vyhral posledné štyri preteky v rade. No okrem tohto interného súboja prinieslo dvadsaťjeden pretekov množstvo štatisticky atraktívnych momentov.

Najväčšia havária

Kolízia Alonsa s Gutierrézom v prvých pretekoch v Austrálii, keď sa McLaren Alonsa približoval vďaka „slipstreamu“ ku Gutierrezovmu Haasu, ktorý však nemal takú efektivitu na brzdách, pretože mal pneumatiky v horšom stave, a preto musel do zákruty brzdiť o niečo skôr, ako jeho súperi. Alonso mal, naopak, nazutú najrýchlejšiu zmes, ktorá mu ponúkala skvelú adhéziu, a tak sa za súperom „vyviezol“, aby ho predbehol ešte na vjazde do tretej zákruty v prvom sektore. Na náhle spomalenie už nestihol dobre zareagovať a napriek miernej korekcii smeru narazil do zadnej časti monopostu Haas v rýchlosti cez 300 km/h. Odtrhol si predné zavesenie a nekontrolovane vrazil do bariéry pozdĺž trate, pričom na neho krátkodobo pôsobilo bočné preťaženie až 45G. „Očesaný“ monopost sa stále vo vysokej rýchlosti dostal na trávnik, kde podlahou zachytil trs trávy a ten katapultoval McLaren do vzduchu, kde začal rotovať a urobil 540 stupňový obrat, ktorý trval 0,9 sekundy, pričom na jeho telo pôsobili rôzne preťaženia blížiace sa 50G.

Život mu zachránili bezpečnostné elementy, o ktorých presadenie sa usiloval ešte Sid Watkins a do praxe ich začali zavádzať za Maxa Mosleyho. V prvom rade išlo o systém HANS, ktorý chráni krčnú chrbticu a hlavu jazdca, keďže ju stabilizuje za každých okolností a nedovolí, aby sa poddala pôsobeniu fyzikálnych síl.  

Nový, konkurencieschopný tím Haas

Keď v priebehu sezóny 2015 ohlásil americký podnikateľ Gene Haas svoj ambiciózny projekt, takmer nikto mu nedával veľké šance na úspech. O to väčšie prekvapenie bolo, keď Grosjean preťal cieľovú pásku na prvých pretekoch v Austrálii na siedmom mieste, a tím tak získal prvé body do šampionátu konštruktérov. A druhé preteky dopadli ešte lepšie, Grosjean pre tím získal desať bodov, no potom sa situácia mierne skomplikovala. Haas ťažil z dobrého nastavenia a z priaznivých okolností, no bodované priečky sa mu začali vzďaľovať. Príčinou bola neskúsenosť personálu a slabší vývoj. V niektorých pretekoch mu zlyhala nakúpená technika od Ferrari, s ktorým táto americká stajňa úzko spolupracuje. Firma z Maranella prechádzala štrukturálnymi aj personálnymi zmenami, čo niektorí označujú za hlavnú príčinu nedostatočnej kvality niektorých komponentov.

Skutočnosť je však taká, že nový tím porazil tím s dlhoročnou tradíciou – Sauber, a okrem toho aj továrenský Reanult a nízkorozpočtový Manor.

Šialený Max

Keď pred VC Španielska v Barcelone došlo k výmene jazdca za jazdca v rámci organizácie Red-Bull / Torro Rosso, nikto nečakal, že Max Vestappen bude podávať také vyrovnané výkony a to, že by vyhral v prvých pretekoch za jeho „nový“ tím. Vyhral a stal sa prvým Holandským víťazom VC a zároveň sa stal aj najmladším víťazom v histórii. V deň jeho prvenstva mal iba 18 rokov a 228 dní, čím porazil dovtedy vedúceho muža tejto štatistiky – Sebastiana Vettela, ktorý to dokázal vo veku 21 rokov a 73 dní, keď vyhral mokré preteky v Monze v roku 2008.

Majstri odišli avizovane aj nečakane

O odchode Jensona Buttona sa hovorilo dlho predtým, než sa rozhodol vydať oficiálne prehlásenie o „dlhodobom“ prerušení kariéry, čo v podstate v jeho veku znamená definitívny koniec kariéry. Jeho najbližšími cieľmi sú práce na vývoji simulátoru, venovanie sa rodine a triatlonu. No naznačil, že by prípadne skúsil aj vytrvalostné preteky.

Vyhlásenie Nica Rosberga po konci sezóny na slávnostnom ceremoniály vo Viedni, že s okamžitou platnosťou ukončil pretekársku kariéru, zasiahlo množstvo kompetentných v Mercedese, ktorí o tom vôbec nevedeli a museli začať promptne hľadať adekvátnu náhradu. Ako najpravdepodobnejšia sa javí voľba Bottasa z Williamsu, ktorý tak uvoľní miesto v ďalšom špičkovom tíme. 

Massov možný reštart kariéry vo Williamse?

Emotívnu rozlúčku v Brazílii pred množstvom fanúšikov možno nebudeme môcť považovať za platnú, pretože sa objavujú čoraz silnejšie hlasy zo zákulisia, že prebiehajú intenzívne rokovania o podmienkach budúceho kontraktu a je iba otázkou času, kedy sa zverejní nová zmluva na jednu sezónu. Massa by požiadavkám tímu vyhovoval. K mladému Lanceovi Strollovi potrebujú „starého mazáka“, ktorý bude tlačiť vývoj a bude schopný odovzdávať dobrú spätnú väzbu a bude dlhodobo podávať vyrovnané výkony.

Foto: SITA

0 reakcií

Súvisiace články

0 reakcií

Pridať komentáre môžu len prihlásení užívatelia.