Valentino Rossi je považovaný za jedného z najlepších pretekárov MotoGP. Je deväťnásobný majster sveta vo viacerých rýchlostných kategóriách. Napriek tomu, že už má cez 40 rokov, sa stále nechystá na koniec kariéry a stále dokáže konkurovať najlepším.

Za svoju kariéry jazdil za viaceré tímy. Začínal v Scuderii AGV, prvý titul potom dosiahol v tíme Nastro Azzurro. Posledné jeho roky sú spojené so značkou Yamaha, najskôr v tíme Movistar Yamaha, neskôr v Monster Energy Yamaha. Aktuálne preteká v tíme Petronas Yamaha SRT. V tomto tíme bude pôsobiť aj v ďalšom ročníku 2021.

K pretekaniu patria aj nehody, tá prvá vážnejšia sa mu stala v roku 2010. To poznačilo aj jeho umiestnenie v danom ročníku, keď neobhájil titul z predošlého roku. Hoci zatiaľ nemá deti, v nedávnej minulosti sa už vyjadril, že pomýšľa na založenie rodiny. Aký je jeho plat, aké najväčšie víťazstvá a rekordy dosiahol a čo jeho súkromie? Tu je profil.

Stručný životopis a profil Valentina Rossiho

Valentino Rossi sa narodil 16. februára 1979 v mestečku Urbino v Taliansku. Lásku k motošportu, špeciálne motorkám, dostal do vienka od otca. Graziano Rossi totiž bol pilot motocyklov a presne v roku jeho narodenia vyhral Veľkú cenu Holandska.

Už v dvoch rokoch jazdil malý Valentino na minibiku, neskôr na motokárach. Nechýbalo však veľa a Valentino by skončil pri futbale, tomu sa totiž tiež venoval. Jeho mama si veľmi priala, aby sa prihlásil do športovej školy so zameraním na futbal, no osud to myslel inak. Vo svojich 11 rokoch vyhral oblastný šampionát. V roku 1996 začal kariéru.

Tu je v stručnosti športový a motocyklový profil Rossiho:

  • narodenie: 16.2.1979, Taliansko
  • prezývka: Doktor
  • výška: 182 cm, váha: 69 kg
  • aktuálny tím: Petronas Yamaha SRT
  • aktuálna kategória: MotoGP
  • používané číslo na motorke: 46
  • prvý veľký tím, kde pôsobil: Scuderia AGV Aprilia (1996)
  • počet pretekov a víťazstiev v kariére: 414 – 115
  • počet pretekov a víťazstiev v MotoGP: 354 – 89

Prvé dva roky jazdil v kategórii do 125 cm3. Od sezóny 1998 prestúpil do vyššej kubatúry a to do 250 cm3. V rokoch 2000 a 2001 pôsobil už v kubatúre 500 cm3 a od sezóny 2002 jazdil v MotoGP. Spolu získal 9 titulov majstra sveta, z toho 6 práve v najvyššej kráľovskej kubatúre MotoGP. Po jednom titule majstra pridal v predošlých triedach.

VALENTINO ROSSI NEODCHÁDZA DO PENZIE

V roku 2021 začne jeho už 26. profesionálna sezóna v kariére, 16. v poradí v najvyššej triede MotoGP. Tento ročník bude tiež ôsmy v poradí, kedy bude jazdiť na motorke značky Yamaha. Napriek veku cez 40 rokov tak ukazuje, že do penzie ešte nejde.

Junior a začiatky kariéry Valentina Rossiho s motocyklami do 125, 250 a 500 cm3

Valentino Rossi sa dostal k pretekaniu na motocykloch cez vzor svojho otca. V roku, keď sa mladý Rossi narodil, získal jeho otec tretie miesto na MS v kubatúre do 250 cm3. Už od dvoch rokov sa začal Valentino zoznamovať s motošportom cez minibiky, čo bolo vzhľadom na vek naozaj úchvatné. Venoval sa aj futbalu a dokonca hral na gitare.

Takéto boli prvé kroky a skúsenosti ešte v mladom veku:

  • začínal na motokárach s objemom 60 cm3, neskôr presedlal na objem 100 cm3
  • v roku 1990 dokázal zvíťaziť v regionálnych majstrovstvách kraja
  • o rok neskôr prestúpil do kategórie minimoto a vyhral viacero pretekov
  • na národných majstrovstvách v motokárach skončil ako junior na piatom mieste
  • v rokoch 1992 a 1993 pokračoval v kategórii minimoto, pokračovanie v motokárach bolo pre rodinu finančne náročné
  • od roku 1993 začal jazdiť na motocykle Cagiva Mito, o rok neskôr získal aj titul
  • od roku 1994 už začal jazdiť aj na motorke Aprilia a to v kategórii do 125 cm3

Prvý krát v spomínanej kategórii štartoval v roku 1994 na talianskych majstrovstvách. Tu si dokázal vyjazdiť výborné šieste miesto. O rok neskôr už šampionát Talianska s prehľadom vyhral a získal titul. Na európskom šampionáte skončil v tom roku tretí.

Jeho prvá kompletná sezóna prišla v roku 1996. Za Apriliu štartoval vo všetkých 15 pretekoch sezóny, vyhral jeden, Veľká Cenu ČR v Brne. Dva krát skončil na pódiu, získal jednu pole position a zajazdil dve najrýchlejšie kola. Dokopy to stačilo na 111 bodov a zisk 9. miesta v celkovom poradí na konci sezóny. O rok neskôr si už vyjazdil titul.

Vtedy získal 321 bodov za 11 víťazstiev a prešiel vyššie:

  • v ročníku 1998 nastúpil už do triedy 250 cm3 a vyhral 5 závodov zo 14
  • na titul to nestačilo, skončil na druhom mieste, získal však až 201 bodov
  • chuť si napravil v ročníku 1999, kedy s 309 bodmi už dosiahol na majstra sveta
  • v tejto sezóne vyhral 9 zo 16 pretekov, až 12 krát bol na pódiu a mal 5 pole position
  • v roku 2000 sa posunul do vyššej triedy 500 cm3 a aj tu prvý ročník skončil druhý
  • získal 209 bodov, 10 krát zo 16 závodov bol na pódiu, ale vyhral iba dve VC
  • o rok neskôr získal titul aj v tejto kubatúre a to so ziskom rekordných 325 bodov
  • v tejto sezóne vyhral 11 zo 16 VC a 13 krát bol na pódiu

Profesionálna kariéra Valentina Rossiho v MotoGP

Prvý ročník v MotoGP absolvoval Valentino Rossi v sezóne 2002. S výnimkou jedných pretekov, Veľkej Ceny ČR, dokázal vždy dokončiť závod a vždy skončiť na pódiu. Zvíťazil v 11 závodoch zo 16, nazbieral 325 bodov a získal tak svoj prvý titul.

Aj nasledovné roky v MotoGP boli pre neho veľmi úspešné:

  • o rok neskôr, v sezóne 2003, titul obhájil a zvýšil bodový zisk až na 357 bodov
  • vo všetkých 16 pretekoch dokázal byť na stupni víťazov, 9 veľkých cien vyhral
  • v roku 2004 prichádza zmena značky motocykla, z Hondy prestupuje na Yamahu
  • zmena sa však nijako negatívne neodrazí na výsledkoch, Rossi znova dokáže obhájiť majstrovský titul
  • vyhrá však iba 9 pretekov zo 16 a nazbiera menej bodov ako predtým, iba 304
  • o rok neskôr, v ročníku 2005, si to ale vynahradí, zo 17 pretekov je 16 krát na stupňoch víťazov a získava 367 bodov
  • Yamahe zostáva verný aj v nasledujúcej sezóne, tento krát už ale titul nepridá
  • získava iba 247 bodov, zo 17 veľkých cien vyhrá len 5 a skončí tak na druhom mieste za Nickym Haydenom

Aj nasledujúci rok, 2007, sa nesie v znamení ústupu z predošlých pozícií. V tejto sezóne Rossi dokonca skončil až na treťom mieste, víťazom sa stal Casey Stoner. Valentino dokopy v 18 pretekoch získal iba 4 víťazstvá a nazbieral ešte menej bodov, len 241. 8 krát skončil na pódiu, 4 krát získal pole position a zajazdil iba tri najrýchlejšie kolá.

V roku 2008 sa však znova dostáva na pomyselný trón:

  • z 18 veľkých cien dokáže vyhrať 9, až 16 krát je ale na pódiu a to mu prináša rekordných 373 bodov
  • s prehľadom získava titul a o rok neskôr, v ročníku 2009, ho obháji, avšak už len s 306 bodmi
  • v sezóne 2010 začína pokles jeho výkonnosti, skončí na treťom mieste so ziskom 233 bodov
  • v nasledujúcich dvoch sezónach preto vymení značku motocyklov za Ducatti
  • táto zmena mu však neprinesie vytúžený úspech, naopak, v dvoch ročníkoch skončí na 7. a 6. mieste
  • od sezóny 2013 nasleduje návrat k značke Yamah, získava 237 bodov a 4. miesto
  • tri ďalšie ročníky bojuje o titul, no nakoniec vždy skončí druhý
  • ani v rokoch 2017 až 2019 už nedosiahne výraznejšie výsledky

Sezóna 2020 bola poznačená pandémiou koronavírusu, čo malo dosah aj na Rossiho. V tomto ročníku si nakoniec vyjazdil až 15. miesto v celkovom poradí a získal 66 bodov. Veľ krát musel odstúpiť pre technické problémy s motocyklom. Na konci sezóny potvrdil, že bude jazdiť aj v ďalšom ročníku 2021, kedy nastúpi za tím Petronas Yamaha.

ROSSI JAZDIL ZA 4 ZNAČKY MOTOCYKLOV

Počas celej svojej kariéry jazdil Valentino Rossi na motocykloch 4 značiek. Prvé štyri sezóny jeho kariéry sú spojené s motorkami Aprilia. Potom jazdil 4 sezóny s Hondou, ďalších 7 rokov s Yamahou.  K nej sa nakoniec vrátil po dvoch rokoch s Ducati.

Víťazstvá, výsledky a rekordy Valentina Rossiho

Valentino Rossi je motocykový fenomén našej doby. Už vyše 20 rokov ukazuje, ako je možné posunúť hranice a limity v motošporte. Od začiatku profesionálnej kariéry v roku 1996 začína prekonávať a tvoriť nové rekordy. Má aj viaceré pozoruhodné výsledky.

Tu sú úspechy, víťazstvá a rekordy, ktoré mu právom patria:

Kategórie do 125, 250 a 500 cm3

Prvých 6 sezón svojho pôsobenia v motošporte strávil Valentino Rossi v nižších kategóriách. To nie je vôbec výnimočné, prakticky všetci veľkí pretekári začínali takýmto spôsobom. V týchto kubatúrach získal Valentino tri tituly a dva krát skončil druhý.

Tu sú jeho najväčšie úspechy dosiahnuté v danej kategórii:

Trieda motocyklov do 125 cm3: V tejto kubatúre odjazdil Rossi dve plnohodnotné sezóny. Najväčší úspech dosiahol v tej druhej, konkrétne šlo o sezónu 1997. Dokázal tu zaknihovať 11 víťazstiev z 15 pretekov, k nim pridal ďalšie dve pódiové umiestnenia. Titul si vybojoval so ziskom neuveriteľných 321 bodov a celú sezónu prakticky ovládol.

Trieda motocyklov do 250 cm3: Po dvoch sezónach sa presunul do vyššej triedy, kde tiež jazdil s motocyklom Aprilia. Aj tu dosiahol najväčší úspech v druhej sezóne v poradí, konkrétne v roku 1999. Zo 16 pretekov vyhral 9, spolu bol na pódiu až 12 krát. K tomu pridal 5 pole position, 8 najrýchlejších kôl a za sezónu nazbieral až 309 bodov.

Trieda motocyklov do 500 cm3: V kubatúre do 500 cm3 tiež odjazdil dve sezóny, tentokrát už so značkou Honda. Zvlášť druhá sezóna bola z hľadiska výsledkov pozoruhodná, dosiahol totiž 325 bodov a vyhral 11 zo 16 závodov v sezóne 2001. 10 krát v ročníku zajazdil najrýchlejšie kolo a 13 krát stál na pódiu. Titul majstra sveta bol zaslúžený.

Kategória MotoGP

Pokiaľ ide o kráľovskú kategóriu v pretekaní motocyklov, MotoGP, aj tu dosiahol Rossi viac úspechov. Počas pôsobenia vystriedal tri značky motocyklov a to Hondu, Yamahu a Ducati. Najdlhšie jazdil s Yamahou, ktorej zostal verný prakticky až dodnes.

K Rossiho najlepším ročníkom patria nasledujúce sezóny:

Sezóna 2002: Hneď prvá sezóna, ktorou vstúpil do triedy MotoGP, priniesla Rossimu veľký úspech. Zo 16 pretekov v danom ročníku zvíťazil hneď v 11 z nich, až 15 krát bol na pódiu. Z pohľadu umiestnenia aj bodov to bol doslova fenomenálny ročník, Rossi ich nazbieral až 355. K nim pridal 7 pole position a v 9 pretekoch aj najrýchlejšie kolo.

Sezóna 2003: Veľmi úspešnou sezónou bola aj tá nasledujúca, čiže ročník 2003. V tejto sezóne získal znova titul majstra sveta a to so ziskom 357 bodov. Zaujímavosťou je, že v každom z pretekov dokázal nielen bodovať, ale aj skončiť na stupňoch víťazov. V 12 pretekoch vyjazdil najrýchlejšie kolo, až 9 krát v sezóne mal pole position.

Sezóna 2008: Pokiaľ ide o najviac dosiahnutých bodov v ročníku v MotoGP, pre Rossiho bola najlepšou sezóna 2008. V tomto ročníku sa jazdilo 18 pretekov, 9 z nich Valentino vyhral. K tomu pridal 7 ďalších umiestnení na pódiu, len na 2 pretekoch tak neskončil v prvej trojke. Dokopy dokázal získať 373 bodov, čo bol jeho rekord za ročník.

Sezóna 2018: Zatiaľ poslednou sezónou, v ktorej dosiahol výraznejší úspech, je sezóna 2018. Hoci v nej nezískal majstrovský titul, po dlhej dobe dokázal zaujať a bodovať. V ročníku sa jazdilo 18 pretekov a Rossi sa dostal 5 krát na pódium. Dokázal si v sezóne vybojovať aj jednu pole-position. Spolu nazbieral 198 bodov a skončil na 3. mieste.

Rekordy

Pokiaľ ide o dosiahnuté rekordy, Valentino Rossi ich drží viacero. Niektoré sa týkajú celkovo motošportu a motocyklov, iné sú viazané na konkrétnu kubatúru či kategóriu. Aj tieto čísla alebo dosiahnuté štatistiky ukazujú, že Rossi je fenomenálny jazdec.

Tu sú najdôležitejšie rekordy podľa ich kategórie a typu:

Všeobecné rekordy: Valentino Rossi má mnoho rekordov. Ako jediný pretekár vyhral všetky VC, ktoré kedy boli v kalendári. Má víťazstvá dokopy z 21 krajín. Taktiež má najdlhšiu sériu víťazstiev a to 20 rokov a 311 dní. Nazbieral dokopy za kariéru rekordných 6313 bodov. Rekord má aj v počte odštartovaných pretekov, kde nastúpil, až 417.

Rekordy v MotoGP a 500 cm3: Ak ide špeciálne o rekordy v týchto kubatúrach, zaujímavý je rekord v počte najrýchlejších kôl za sezónu a to 12. Má tiež rekord v počte umiestnení na pódiu v rade, 23 krát po sebe. Má rekordy aj v počte výhier na konkrétnych okruhoch. Na TT Circuit Assen vyhral 8 krát, 7 krát zas vyhral na okruhu Mugello Circuit.

Rekordy v nižších kategóriách: V kubatúre motocyklov do 125 cm3 drží Valentino Rossi rekord v počte víťazstiev behom jednej sezóny. V roku 1997 ich nazbieral 11 a tento počet už nikto neprekonal. Dosiahol aj rekordy na viacerých okruhoch, v tejto kategórii napríklad na Sentul International Circuit. V kategórii 250 cm3 na Phakisa Freeway.

Instagram, sociálne siete a ďalšie aktivity Valentina Rossiho

Valentino Rossi sa prezentuje na viacerých sociálnych sieťach, čím sa snaží priblížiť verejnosti aj fanúšikom. Okrem toho má aj iné aktivity, či už komerčné, dobročinné alebo charitatívne. Má tiež aj vlastnú akadémiu pre nádejné a mladé talenty.

Tu je prierez jeho najznámejších a najdôležitejších aktivít:

  • čo sa týka akadémie, dáva tú príležitosť najmä mladým talianskym talentom, ktoré môžu trénovať a získať cenné skúsenosti
  • venuje sa tiež cez svoju značku VR46 Racing aj predaju športového sortimentu pre motošport, najmä oblečenia, obuvi a rôznych doplnkov
  • dôležitú úlohu v jeho aktivitách hrajú aj charitatívne a dobročinné projekty, ide najmä o podporu rôznych externých projektov
  • takýmto spôsobom sa zapojil do domácich aj zahraničných dobročinných projektov
  • v minulosti dal do dobročinnej dražby napríklad svoje víťazné oblečenie, prilby alebo aj motorku, výťažok putoval na charitatívne účely
  • podporuje finančne aj zdravotnú starostlivosť a sociálne projekty pre deti, mládež alebo športové talenty z motošportu aj iných oblastí
  • Rossi individuálne pomáha alebo sa zaujíma aj o niektorých fanúšikov, či už z Talianska alebo z iných krajín sveta

Čo sa týka využívania sociálnych sietí, má viacero stránok:

  • na známej sociálne sieti Facebook má svoju oficiálnu Fan Page pod označením VR46 Official, kde má13 miliónov fanúšikov
  • nájdete tu jeho vyjadrenia k aktuálnym témam, pozdravy z voľnočasových či športových aktivít aj zdieľané spomienky z minulosti
  • rovnako tak tu Rossi zverejňuje statusy nielen zo svojich aktivít, ale aj spoločné fotky či videá s inými športovcami a osobnosťami
  • druhou veľmi populárnou sociálnou sieťou, ktorú Valentino využíva, je Instagram
  • jeho oficiálne konto má skoro 10 miliónov sledovateľov a publikoval tu už cez 1000 fotografií, zväčša priamo z jeho kariéry
  • z času na čas tu možno nájsť aj posty a fotografie z dovoleniek, trávenia voľného času alebo nejakých dobročinných či komerčných aktivít
  • možno tu nájsť aj spomienky na predošlé úspechy, rovnako tak fotografie z aktuálnych pretekov, prípadne jeho výletov na motorkách

OSOBNÁ WEBSTRÁNKA VALENTINA ROSSIHO

Ak by ste sa chceli dozvedieť aktuality, napríklad z najnovších pretekov alebo aktivít mimo motošport, skúste jeho oficiálny web. Nájdete tu novinky týkajúce sa jeho kariéry, ale aj profil z jeho histórie. Môžete tu nakúpiť aj oblečenie a doplnky jeho značky.

Súkromie a rodina Valentina Rossiho

Valentino Rossi vyrastal v bežných pomeroch v strednej časti Talianska zvanej Marche. Hoci sa narodil v Urbine, vyrastal v Tavullii. Jeho rodičmi boli Stefania Palma a Graziano Rossi, otec bol aj profesionálny motocyklový pretekár. Má sestru Claru a nevlastného brata z matkinej strany, Luca Mariniho. Ten jazdí na motorkách v kategórii Moto2.

Čo sa týka ďalších informácií o jeho súkromí, vie sa toto:

  • keď opustil svoj rodný dom v Tavullii, presťahoval sa do Milána, neskôr býval aj v Londýne, keď pôsobil v Honde
  • nakoniec sa vrátil naspäť do Talianska a do svoj rodného mesta, kde vlastní modernú vilu, nehnuteľnosť má aj na Ibize
  • aktuálne má o 14 rokov mladšiu partnerku, Francescu Sofiu Novello, ktorá pôsobila ako modelka a je aj influencerka, má vyštudované aj právo
  • podľa médií ich partnerstvo trvá od roku 2018, aktuálne nemajú spolu žiadne deti, no Rossi sa vyjadril, že by chcel rodinu

V súkromí je praktizujúci katolík, no mal problémy aj so zákonom. Išlo najmä o daňové problémy a vyhýbanie sa daniam v Taliansku, za čo nakoniec dostal aj pokutu. V roku 2008 musel zaplatiť 35 miliónov €. Je tiež držiteľom ocenenia za prínos k šíreniu dobrého mena Talianska vo svete. V roku 2015 získal čestný doktorát na univerzite.

Zaujímavosti a zaujímavé štatistiky o Valentinovi Rossim

Už len samotný fakt, že Rossi preteká aj vo veku cez 40 rokov, je mimoriadna zaujímavosť vo svete motošportu. Patrí k veteránom, akých sme už dlho nevideli. To však nie je jediná vec, ktorá je na ňom zaujímavá. Za zmienku stoja aj niektoré jeho štatistiky.

Tu sú najdôležitejšie a najzaujímavejšie čísla jeho kariéry:

  • debut v kalendári Majstrovstiev sveta si odkrútil Rossi na VC Malajzie v roku 1996 a to v kubatúre 125 cm3
  • prvé víťazstvo dosiahol v tom istom roku na VC Českej republiky v Brne
  • debut v kategórii MotoGP zažil v roku 2002 na VC Japonska, tu získal zároveň aj svoje prvé víťazstvo
  • svoj prvý titul vybojoval už o rok neskôr v roku 1997, kedy vyhral 11 VC z 15, iba raz nedokončil a raz skončil mimo pódia
  • titul majstra sveta v MotoGP získal hneď v svojej premiérovej sezóne v roku 2002, vyhral 11 VC zo 16, 4 krát skončil druhý
  • dokopy odjazdil Rossi 414 pretekov, 235 krát z toho skončil na pódiu, 115 krát vyhral, spolu nazbieral 6313 bodov
  • všetkých 9 majstrovských titulov zajazdil do roku 2009, odvtedy skončil 3 krát druhý a 2 krát na treťom mieste
  • Rossi jazdil dokopy v 21 krajinách sveta a vyhral každú jednu VC, ktorá bola kedy v kalendári Majstrovstiev sveta

Čo sa týka príjmov a platu, Valentino Rossi je bezpochyby najlepšie zarábajúcim pretekárom motocyklov na planéte. Bežne za sezónu dokázal zarobiť cez 30 miliónov dolárov, z toho veľkú časť tvorili sponzorské príjmy. Posledné sezóny je to síce už o niečo menej, napriek tomu patrí k najbohatším športovcom sveta. Mal ale problémy s daňami.

Rossi v mladosti hrával futbal a málokto vie, že je veľkým futbalovým fanúšikom. Fandí talianskemu klubu Inter Miláno. Na VC Argentíny v roku 2015 si zas na pódiu obliekol dres Diega Maradonu. V minulosti patrila k jeho hobby aj gitara. Jeho 115 víťazstiev sa už blíži k absolútnemu rekordu vo svete motocyklov, ktorý drží Giacomo Agostino.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu